Wat kunt u doen als het fout loopt?
Gebeurt er iets dat uw welzijn op het werk aantast, dan kunt u terecht bij de dienst voor preventie en bescherming op het werk. Die kan intern zijn of uitbesteed worden aan een externe partner. Wat u precies kunt doen, vindt u terug in het arbeidsreglement. Soms heeft een bedrijf ook een speciale bedrijfspolicy. Raadpleeg zeker deze documenten.
Objectief gevaar
Als het gaat om psychosociale belasting waarover u uw werkgever wil aanspreken, moet het gaan om een objectief gevaar in de werksituatie. Dat betekent dat de gemiddelde werknemer in dezelfde omstandigheden psychische of soms ook lichamelijke schade kan oplopen. Sommige beroepen en jobs houden immers een zekere belasting in die eigen is aan dat soort werk. In dat geval kunt u uw werkgever daarover niet aanspreken. Ook als de oorzaak in uw privéleven ligt, kunt u uw werkgever daar niet op aanspreken.
Praten en bemiddelen
Als er zich een probleem stelt van bijvoorbeeld pesten of ongewenst seksueel gedrag, dan is de eerste stap naar een oplossing altijd praten. Ga daarom praten met de preventieadviseur of vertrouwenspersoon in uw bedrijf die zal bemiddelen tussen u, de betrokkenen en uw werkgever om tot een oplossing te komen. Dat kan iemand intern zijn of extern.
Klacht neerleggen
Levert de bemiddeling niet het gewenst resultaat op, dan kunt u als werknemer officieel klacht neerleggen.
Bij een interne klacht zal de preventieadviseur uw zaak onderzoeken en samen met uw werkgever op zoek gaan naar een gepaste oplossing. Zodra u klacht neerlegt, bent u beschermd tegen ontslag gedurende 12 maanden.
Bereikt u nog steeds niet het gewenste resultaat, dan kunt u naar de arbeidsinspectie stappen of verder gerechtelijke stappen ondernemen.