Wat moet u doen bij een arbeidsongeval?
Als uw werknemer een letsel oploopt door een ongeval tijdens en door het feit van zijn arbeidsovereenkomst dan is sprake van een arbeidsongeval. Het gaat om ongevallen tijdens het werk, maar ook om ongevallen op de weg van en naar het werk.
Er moet aan 3 voorwaarden voldaan zijn:
- Een plotse gebeurtenis of ongeval, dus geen ziekte.
- Een mentaal of lichamelijk letsel.
- Tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Er moet dus een oorzakelijk verband bestaan tussen het ongeval en de arbeid.
Uw werknemer moet deze 3 elementen bewijzen.
Als werkgever moet u
aangifte doen bij
- de arbeidsongevallenverzekeraar
Info
;
- de dienst voor preventie en bescherming op het werk;
- de inspectie toezicht op het welzijn op het werk
Info
;
- de politie
Info
.
Voor elk ongeval dan minstens 4 dagen arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt, moet u een
arbeidsongevallensteekkaart laten opstellen door de dienst preventie op het werk. Bij een ernstig arbeidsongeval moet de preventieadviseur een
uitgebreid verslag opstellen. U moet als werkgever een
medisch attest met een beschrijving van alle vastgestelde letsels aan de arbeidsongevallenverzekeraar bezorgen.
Opgelet, als u geen aangifte doet van het arbeidsongeval riskeert u een geldboete van 400 tot 8.000 euro.
Als werkgever kunt u strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden naar aanleiding van eventuele nalatigheid bij de tewerkstelling. Dat kan wegens het misdrijf van onopzettelijke slagen en verwondingen
Info
of onopzettelijke doodslag
Info
.