Ga verder naar de inhoud

Valse recensies, wat nu?

Steeds vaker worden bedrijven getroffen door valse negatieve reviews. Kan dat zomaar? Ontdek welke stappen je als bedrijf kan ondernemen.

Mijn bedrijf heeft onterecht slechte recensies gekregen, wat te doen?

In toenemende mate worden bedrijven slachtoffer van valse recensies op online platforms. Mensen geven negatieve beoordelingen zonder enige motivatie of zonder ooit klant te zijn geweest. Dergelijke valse en ongegronde recensies kunnen aanzienlijke schade aanrichten, vooral als je bedrijf slechts een paar beoordelingen heeft. Vanuit juridisch oogpunt wordt een neprecensie beschouwd als een onrechtmatige daad.

Hoewel het eenvoudig is om recensies te plaatsen, gaat het helaas vaak mis. Anonimiteit, al dan niet via valse profielen, maakt het voor sommige mensen gemakkelijk om ongegronde of zelfs geheel valse recensies te plaatsen.

Wat te doen als je slachtoffer wordt van een valse review online?

Hoewel de reviewpolicies van de meeste websites op papier strikt lijken, zijn er beperkingen. Vaak worden recensie in de eerste plaats gecontroleerd op ongepaste inhoud, zoals spam, valse content, niet-relevante content, enzovoort.

Helaas treden websites niet altijd even snel op als het gaat om valse reviews. Als slachtoffer moet je zelf bewijzen dat een review onwaar is. Hoe doe je dat? Een uitdaging is het in elk geval, omdat reviewwebsites vaak het recht op vrije meningsuiting van de reviewer benadrukken en diens kwade trouw moet worden bewezen. Hierdoor blijven veel onjuiste recensies vaak online.

Waarom raadpleeg je best een advocaat?

Er zijn enkele stappen die jij kan ondernemen tegen valse negatieve reviews:

  1. Plaats altijd een reactie: Reageer op een serene, begripvolle manier op de negatieve review. Laat contactgegevens achter zodat de klager persoonlijk contact kan opnemen.
  2. Rapporteer de valse review aan het online platform: Meld de review en kies de juiste reden, zoals "niet relevant" of "spam". Op sommige platforms, zoals Google bijvoorbeeld, kan je zelfs "Juridisch Help" aanklikken.
  3. Stel de reviewer in gebreke: Probeer de reviewer te bereiken en vraag vriendelijk om de valse review te verwijderen. Dreig met gerechtelijke stappen als dit niet gebeurt.
  4. Gerechtelijke procedure: Overweeg een gerechtelijke procedure, maar besef dat dit onzeker en kostbaar kan zijn.
  5. Verzamel proactief positieve recensies: Zorg voor een actief reviewbeleid om het gewicht van een valse review te verminderen.
  6. Blijf positief en relativeer: Laat een negatieve review niet te zwaar wegen. Een realistisch beeld van je bedrijf kan zelfs de geloofwaardigheid vergroten.

Een advocaat kan juridisch advies bieden over valse reviews, hun geldigheid beoordelen, de noodzakelijke juridische stappen identificeren en de haalbaarheid van een rechtszaak inschatten. Zo bescherm je optimaal de reputatie en de rechten van jouw bedrijf. Indien nodig kunnen advocaten het bedrijf helpen bij het initiëren van gerechtelijke stappen, zoals het indienen van een rechtszaak tegen de verantwoordelijke(n) voor de valse reviews.

Kortom, het omgaan met valse recensies vergt steeds geduld, proactieve maatregelen en een positieve instelling, maar soms ook het advies van een advocaat.

Mag een klant zomaar een slechte review geven?


Consumentenrechten en het recht op vrijheid van meningsuiting stellen klanten in staat om hun oprechte ervaringen en eerlijke meningen over producten of diensten te delen, zolang die maar gebaseerd zijn op feiten. Zulke ervaringen en meningen over jouw bedrijf/product/dienst zullen wellicht geen grond vormen voor juridische stappen. Een advocaat kan jou helpen dit te beoordelen.

Het is aan te raden om als bedrijf openlijk met klanten te communiceren en oprechte feedback te verwelkomen, zowel positief als negatief. Proactieve reacties op legitieme zorgen van klanten bevorderen een constructieve dialoog en lossen vaak problemen op. Het delen van eerlijke feedback draagt dus bij aan een gezonde consumentenmarkt en stimuleert bedrijven om hun dienstverlening te verbeteren.

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Zoek een advocaat

Niet zeker over uw situatie en u wil een advocaat in de buurt zoeken?