Ga verder naar de inhoud
Zaken

Wat kan ik doen tegen wanbetaling?

Zelf doe je dag in, dag uit je best om je onderneming draaiende te houden. Dan is het helemaal niet fijn als je merkt dat klanten niet of niet correct betalen. Wat kan je doen?

Probeer je als eerste contractueel zo veel mogelijk in te dekken tegen wanbetalers. En als je dan toch geconfronteerd wordt met een wanbetaler, dan kan je deze klant om te beginnen (een) betalingsherinnering(en) sturen of de klant telefonisch (laten) contacteren.

Als de klant dan nog weigert te betalen, dan kan je verschillende stappen ondernemen: ingebrekestelling, minnelijke invordering, buitengerechtelijke invorderingsprocedure voor onbetwiste geldschulden, gerechtelijke procedure … Maar dit is heel erg afhankelijk van je geval. Hiervoor raadpleeg je best een advocaat.

Heb ik een advocaat nodig?

De eerste stappen kan je zoals hierboven beschreven perfect zelf zetten, dus de wanbetaler (een) betalingsherinnering(en) sturen en/of telefonisch contacteren.

De stappen erna zijn ingewikkelder. Daar kan een advocaat je in vertrouwen helpen om tot een discrete oplossing te komen met je wanbetaler. Zo schaad je hopelijk niet teveel de relatie en kan je in de toekomst hopelijk opnieuw constructief samenwerken, zonder dan financiële debacles.

Je advocaat kan je ook helpen om problemen als deze in de toekomst te voorkomen. Die overloopt dan samen met jou je voorwaarden en hoe je op basis daarvan zelf bepaalde stappen kan ondernemen.

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Zoek een advocaat

Niet zeker over uw situatie en u wil een advocaat in de buurt zoeken?